Zmieniałeś pracodawcę i masz kilka rachunków PPK? Jest opcja specjalnej wypłaty

W Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) uczestniczy obecnie 3,42 mln osób, a jednocześnie liczba aktywnych rachunków PPK przekroczyła 4 miliony. Skąd ten rozjazd? Pracownik może mieć dwa lub nawet więcej rachunków, na przykład gdy zmieniał pracodawcę. Jeśli chce, może je scalić, ale nie ma takiego przymusu.


Reklama

Zmiana pracodawcy wiąże się z zawarciem nowej umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz pracownika oraz z utworzeniem dla niego nowego rachunku PPK. Dzieje się tak również w przypadku, gdy programy PPK u dotychczasowego i nowego pracodawcy są zarządzane przez tę samą instytucję finansową.

U nowego pracodawcy pracownik zostaje ponownie "zapisany do PPK" - zostaje dla niego zawarta umowa o prowadzenie PPK i utworzony nowy rachunek PPK. 

Jeśli ktoś nie chce "ogarniać" kliku rachunków i woli mieć całe swoje oszczędności w programie na jednym i w tej samej instytucji, może złożyć taką dyspozycję.

"Swoje dotychczasowe oszczędności w PPK uczestnik może (nie musi) 'przetransferować' na nowy rachunek PPK. Jeżeli podejmie taką decyzję, może skorzystać z pośrednictwa nowego pracodawcy przy transferze środków albo sam złożyć dyspozycję wypłaty transferowej" - tłumaczy PFR Portal PPK.

Transfer za pośrednictwem pracodawcy lub samodzielnie

Pracownik składa nowemu pracodawcy oświadczenie o zawartych w jego imieniu umowach o prowadzenie PPK. Ma na to 7 dni od dnia zawarcia dla niego umowy o prowadzenie PPK przez nowego pracodawcę. W przypadku złożenia tego oświadczenia po terminie, pracodawca poinformuje uczestnika o jego bezskuteczności.

Pracodawca, który otrzymał oświadczenie pracownika o zawartych dla niego umowach o prowadzenie PPK, niezwłocznie informuje tego pracownika, że ma obowiązek złożyć - w jego imieniu - wniosek o wypłatę transferową środków zgromadzonych na jego dotychczasowym rachunku czy rachunkach PPK na nowy rachunek PPK. Jest to opcja domyślna, ale nie musi się tak stać.

Uczestnik PPK, który nie chce, aby pracodawca złożył ten wniosek, może się na to nie zgodzić. W takim przypadku powinien poinformować pracodawcę, w formie pisemnej, o braku zgody na transfer środków, w ciągu 7 dni od dnia otrzymania informacji od pracodawcy. W razie braku zgody uczestnika PPK na wypłatę transferową, środki zgromadzone na jego dotychczasowym rachunku PPK pozostaną na nim do czasu ich wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu.

Jeżeli uczestnik PPK nie powiadomi pracodawcy o braku zgody na wypłatę transferową, pracodawca złoży w jego imieniu wniosek o tę wypłatę, za pośrednictwem podmiotu zatrudniającego instytucją finansową, z którą nowy pracodawca zawarł dla pracownika umowę o prowadzenie PPK.

Samodzielny transfer oszczędności możliwy w każdej chwili

Transfer oszczędności pomiędzy rachunkami PPK uczestnika możliwy jest także bez pośrednictwa pracodawcy. Uczestnik może w każdej chwili zdecydować się na przeniesienie środków zgromadzonych na jego rachunku PPK na inny rachunek PPK. Nie może natomiast przekazać środków np. na swój rachunek w PPE, IKE czy IKZE.

W sprawie transferu środków, pracownik powinien kontaktować się z instytucją finansową. Warunki, termin i sposób dokonania wypłaty transferowej określa m.in. umowa o prowadzenie PPK. Zasada jest taka, że wypłata transferowa następuje w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia dyspozycji tej wypłaty. Pracownik może składać dyspozycje wypłaty transferowej tyle razy, ile razy zechce. 

Decydując się na transfer na inny rachunek PPK, uczestnik podejmuje decyzję o przeniesieniu wszystkich środków zgromadzonych na tym rachunku. Nie może przetransferować tylko części oszczędności zgromadzonych na jego rachunku PPK.

Jeśli ktoś ma kilka rachunków i nie do wszystkich pamięta loginy, może sprawdzić co się na nich dzieje logując się przez oficjalny portal programu mojeppk.pl.

Krześ

Dowiedz się więcej na temat: Rachunek PPK | PPK
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy